tiistai 15. tammikuuta 2013

Sitruunamarenkikakku! :)

Tänää mä onnistuin. Mä osasin vihdoin ite tehä sitruunamarenkikakkua! Olin Tampereella Joulun jälkeen ja eräs Mari-Annan kaveri oli tehny tätä kakkua se oli aivan huippuhyvää. (Kiitos ku kutsuit herkuttelemaan!) Oli sit pakko itekki kaivaa netin syövereistä ohje, ku en voinu elää siinä tuskassa ku sitä herkkua teki niiiiiin mieli. Noo nyt ku mulla ei loppunu ainekset kesken niinku viimeks ni mä onnistuin. :P



Tässä teillekki ohjetta, jos alko jo kieli kostumaan:

Pohja:

100g voita
1/2 dl sokeria
1 muna
2 dl vehnäjauhoja

Sitruunakiisseli:

1 1/2 dl vettä
1 dl sokeria
1 1/2 rkl perunajauhoja
( 1 sitruunankuori raastettuna jos haluaa. )
1 sitruunanmehu
3 keltuaista

Marenki kuorutus:

3 valkuaista
1 dl sokeria

Valmista ensin pohja.
-Nypi voi ja sokeri, lisää muna ja jauhot.
-Painele seos vuoan pohjalle sekä noin kaksi senttiä vuoan reunoille.
-Paista pohjaa 200 asteessa noi 10-15min.

Valmista paistumisen aikana sitruunakiisseli.
-Laita kiisselin aineet kattilaan ja lämmitä seosta kokoajan sekoittaen.
-Kiehauta.
Valmis kiisseli on rakenteeltaan hyvin tiivistä.

Valmista lopuksi marenki.
-Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi.. (Huomioi, että keltuaista ei saa olla ollenkaan, ei muuten onnistu..)
-Lisää 1 dl sokeria ja jatka vatkaamista noin minuutin ajan.

Levitä sitruunakiisseli paistuneen ja hieman jäähtyneen pohjan päälle. Asettele kiisselin päälle valkuaisvaahto.
Laita kakku uuniin vielä noin viideksi minuutiksi niin, että marenkipäällys ruskistuu hieman.
Jäähdytä.

Sitte te voitteki syödä sen niinku näin <3 :


PARAS mainos ikinä! :) (Kertoo mun älyn laadusta taas..)

2 kommenttia: